luns, 1 de novembro de 2021

novembro, mes do medo con Emilia

 novembro, mes do medo con Emilia

Pardo Bazán tamén escribiu máis de 400 contos de terror que se publicaron en xornais da época como

 El Imparcial ou ABC.

A escritora  Care Santos seleccionou dez destas xoias en La cita y otros cuentos de terror 


 con ilustracións de Elena  Ferrándiz, onde se expande a versatilidade como narradora de Pardo Bazán-atreveuse ata con crónicas gastronómicas- e a súa curiosidade insaciable.


“Tamén sabía escribir estupendos contos  policíacos ou inquietantes relatos de pantasmas, dúas temáticas que demostran que ademais dunha atenta observadora de canto ocorría á súa ao redor sabía abordar unha literatura  escapista e contraria á realidade, como o estiveron os precedentes románticos a quen a miúdo parece homenaxear. Atreveuse con todo e todo o fixo ben. É unha autora cegadora”, sinala Santos no prólogo onde desagrega a devoción que naceu na súa adolescencia por Pardo Bazán e recomenda á novelista con fervor.

 Nas súas pezas breves é onde a autora dos pazos de Ulloa axigántase nunha  relectura  modernísima que se sacode o po  decimonónico. A literatura gótica estaba de moda no século  XIX e a galega canaliza á súa antollo: nos contos emerxe espectros,  vámpiros ou asasinatos que fían historias  perturbadoras cunha particular ironía.



Raíña do terror e da denuncia social

Especialmente inquietante é o relato de La resucitada, entre a crueza e o lirismo con aires de Edgar Allan Poe ou a excelente recreación dos cemiterios e o seu universo aparellado de El  mausoleo, un conto moi enraizado no imaxinario fantástico de Galicia.



“Sabía manexar moi ben a linguaxe creando esa sensación de medo e de angustia. Os contos son dunha gran calidade literaria cun ambiente moi gótico, parece que estamos na Inglaterra do século  XIX do boa que é a ambientación pero se facemos esa lectura paralela de que nos conta algo máis pois é moito mellor”, analiza Diego Moreno, editor de  Nórdicalibros.

Moitos dos seús escritos son denuncia pura e dura. Pardo Bazán, fiel ao seu espírito, transcende o xénero literario: usa o terror para deslizar con destreza crítica social. Introduce os malos tratos, as desigualdades ou os enfrontamentos por herdanzas. Un plus de profundidade na radiografía da súa época.

“Hai un conto que se chama Vampiro, no que unha nena de 15 anos casa cun  setentón e ela utilízao para falar dos vampiros pero no fondo do que se fala é da situación da muller en España”, engade o editor.

É meridiano que Pardo Bazán non se  arredraba facilmente, ata tres veces negáronlle o ingreso na Real Academia da Lingua (RAE). Á férrea oposición  misógina dos seus homólogos masculinos como  Clarín ou  Menéndez Pidal  replicó:

“Sempre que ao alcance da miña man […] poida reivindicar algún dereito para esta categoría de  parias e  sudras ás que estamos relegadas, fareino, fareino, fareino”.


Por esta razón aliouse con todos os medios ao seu alcance para alzar a súa voz incluídos os contos de  policíaco. Como ela mesma afirmou con lucidez: “Queda o escrito. Todo o demais, non queda”.

Outra das xenialidades de Pardo Bazán que saíron á luz este 2021 é a súa primeira novela negra

Los misterios de Selva (Editorial Ézaro) Un texto que permanecera inédito, refugado pola propia escritora, quizais ao non estar moi convencida da súa calidade.


Emilia Pardo Bazán enfrontou a súa creación como un desafío: superaría ao  mismísimo  Conan  Doyle para lograr a novela  policíaca perfecta, dotada da profundidade psicolóxica que lle faltaría ao inglés.


O lograse ou non, o seu detective afeccionado, Ignacio Selva, é unha versión sorprendente, á vez enxebre e cosmopolita, do inevitable  Sherlock Holmes. O libro inclúe dous relatos: La gota de sangre (1911) e Selva (1912) sobre unha banda de ladróns de obras de arte.

https://www.rtve.es/noticias/20211031/cuentos-emilia-pardo-bazan-dan-miedo/2209260.shtml

Ningún comentario:

Publicar un comentario